Nr. 36 din 27 iunie 2016
GALERIA FOTO A "CURIERULUI ARMATEI"

Publicație bilunară editată de comandamentul Brigăzii 1 Mecanizate "Argedava"

Din viața de zi cu zi

Centrul de Instruire pentru Tancuri și Auto
Un moment în goana generațiilor

Cristina FRATU

6 aprilie a fost o zi pe care am dedicat-o în întregime investigației jurnalistice pe terenul, mai mult sau mai puțin frământat, al învățământului militar. Motivele unui astfel de demers au fost la început subiective, fiind un domeniu pe care nu prea l-am încercat în ultima vreme. Și nu pentru că zona nu ar fi prezentat interes, dar am considerat că un LFX în desfășurare este mult mai spectaculos, lăsând astfel pe un plan secund tot ceea ce a ținut de activitatea didactică din sistemul militar. Însă, după o analiză cu caracter introspectiv, finalizată cu o mea culpa demnă de toată lauda, mi-am modificat atitudinea vis-a-vis de fenomenul pedagogic și am părăsit aria egocentrică a subiectivismului. Mi-am stabilit astfel ținte clare și precise, necesare și suficiente elaborării unor concluzii obiective despre tot ceea ce este specific activității din spatele catedrei.

Am stabilit zona de operații ca fiind garnizoana Pitești, iar OPORD-ul a fost dat de secretarul de redacție, locotenent-colonel Alexandru Bogdan, ce cunoștea foarte bine Școala de Aplicație pentru Unități de Lupt㠄Mihai Viteazul”, nu pentru că este argeșean, ci pentru că a trecut pra­gul acestei instituții de învățământ acum ceva timp în urmă. Mai exact, acum 27 de ani! Despre o consecință directă a acestui fapt o să amintesc puțin mai târziu, tocmai pentru a completa scenariul misiunii noastre cu povestioarele de culise, nescrise, dar încă neuitate, ale unor tineri ofițeri aflați la început de carieră!

O prezentare generală
Școala de Instruire pentru Unități de Luptă are în compunere Centrul de Instruire pentru Tancuri și Auto „Colonel Palade Predescu”, Centrul de Instruire pentru Infanterie și Vânători de Munte „Constantin Brâncoveanu” de la Făgăraș [ce are la rândul lui în subordine Baza de Instruire pentru Vânători de Munte „Bucegi” (Predeal) și Batalionul 1 Instrucție „Olt” (Caracal)] și Centrul de Instruire pentru Operații Speciale „General Grigore Baștan” de la Buzău. Fără să vrei, asociezi Făgărașul cu zăpada până undeva la începutul lunii iunie, iar operațiile speciale, cu modul combat pe care-l selectezi în jocurile de pe console pentru a anihila un adversar pe măsură… Nefiind pregătiți pentru astfel de provocări, am ales să străbatem cei 100 și ceva de kilometri, într-un plan nu prea înclinat, spre centrul unde se instruiesc în principiu tanchiștii, dar nu numai aceștia. Aici, am stat de vorbă cu locțiitorul comandantului, locotenent-colonel Cristian POPA, fost coleg de bancă cu secretarul nostru de redacție, pe timpul când erau elevi ai școlii mai sus menționate. Vă dați seama că am asistat la un fel de emisiune live, gen Remember, în care au fost rememorate, rând pe rând, toate filele unui jurnal de elev, cu toate notele de subsol ce au creat într-un final o atmosferă mai mult decât haioasă. Artificii de calcul, exces de tactică și strategie puse în practică, bineînțeles, undeva după gardul unității, muze ale creației, ce însă nu aveau nici o legătură cu înțeleapta Calliope, reprezentată ținând în mâini un stilou sau un papirus! Fără să vreau, am alunecat pe o pantă nostalgică, amintindu-mi de colegii din facultate cu care, din păcate, nu m-am mai întâlnit de foarte mult timp! Dar, să revenim…
În cadrul școlii, sunt organizate și desfășurate mai multe tipuri de cursuri care acoperă, la nivel de necesitate, nevoile armatei. La acest capitol, sunt incluse cursurile de formare destinate sublocotenenților care au absolvit Academia Forțelor Terestre, pregătindu-i pe aceștia pentru prima funcție a carierei lor; cursurile de carieră ce au ca obiectiv perfecționarea cadrelor militare în activitate – ofițeri, maiștri militari și subofițeri; cursurile de perfecționare/ specializare ce vizează pregătirea pentru o anumită funcție. În cadrul acestui modul, se obține brevetarea mecanicilor conductori pe tanc, TAB, Piranha, URO VAMTAC, MRAP, HMMWV, GEPARD, tractor pe șenile, pod mobil de asalt, autotractor cu trailer, MLI-84 Jderul, MLVM. Soldații-gradați profesioniști au și ei posibilitatea de a se forma prin modulul de pregătire de specialitate, cu o durată de 8 sau 10 săptămâni, dar pot face și cursuri de carieră pentru gradul de caporal. (n.r. Este indicat să vă aduc la cunoștință faptul că toate informațiile prezentate până în acest moment sunt doar repere orientative în programa de învățământ a centrului de instruire și au un caracter lapidar, pentru că altfel ar fi trebuit să vă expun vreo trei pagini de word, doar dacă aș fi respectat criteriul de rigurozitate!)
Mai există și cursuri din zona formării continue, coordonate de locțiitorul comandantului școlii, colonel dr. ing. Nelu Cârneanu, în care sunt implicate și cadrele centrului de instruire. Mă refer aici la cele de evaluatori de competențe profesionale, formatori, manageri de securitate și inspectori resurse umane. Programele au fost acceptate, avizate și aprobate de către Ministerul Apărării Naționale. „Prin organizarea acestor cursuri, ne-am adresat, în special, liceelor și colegiilor militare, dar și celorlalte instituții de învățământ din forțele terestre, deoarece, prin ordinul ministrului și prin legea educației, noi, cei care desfășurăm activități didactice, suntem obligați să avem la CV cursuri psiho-pedagocice, de formatori. Prin această inițiativă, avem așadar la îndemână o cale de a obține un certificat de absolvire, care este valabil nu numai în domeniul militar, dar și în viața civilă.” - a continuat locotenent-colonelul Cristian Popa.
Din misiunea de bază a centrului reiese faptul că, pe lângă specializarea inițială în armă și pregătirea pentru prima funcție a ofițerilor, maiștrilor militari și subofițerilor, specializarea ulterioară și perfecționarea pregătirii personalului militar, există și inițiative în cercetarea practic-aplicativă, elaborarea actelor normative și a manualelor militare. „În acest sens, centrul dispune de o Secție de cercetare, dezvoltare, reglementări în armă și de un Compartiment de lecții învățate care, odată identificate, sunt transmise mai departe cu scopul de a se modifica un act normativ, un regulament sau un manual pentru eficientizarea activității.”
La capitolul detalii de culise… Se știe că, în spatele scenei, își joacă rolul, fără nici un ajutor din partea sufleurului, logistica! Ei bine, tot în cadrul structurii de învățământ, există o Ba­ză de antrenament și logistică didactică care gestionează poligoanele, laboratoarele, sălile de specialitate, simulatoarele. „Es­te nevoie de o astfel de structură care să coordoneze acest segment, pentru că avem un poligon de garnizoană la Bascov cu mai multe sectoare de tragere - pentru armamentul de pe tehnica de luptă, cu o suprafață considerabilă, pentru armamentul de infanterie, aruncarea grenadelor sau antrenament. Poligonul de conducere mașini de luptă se află în cazarmă și este prevăzut cu o serie întreagă de obstacole, ce trebuie întreținute, reparate și aduse la standardul din regulament, mai ales după o brevetare cu 20 de oameni ce desfășoară 6 sau 7 exerciții. În plus, trebuie asigurată și mentenanța echipamentelor din săli, a simulatoarelor de tragere sau de conducere, care, deși sunt de generație veche, ele sunt pliate pe tehnica din dotarea unităților. Nu este o structură mare, dar rezolvă cu succes toate aceste probleme.”

Per aspera ad astra!
Cu greutate, până la stele! M-am gândit eu să folosesc un proverb latin tocmai pentru a nu părăsi registrul academic cu care am încercat să vă familiarizez, dar și pentru a sublinia faptul că trebuie să muncești mult pentru a obține ceva. Și am să și demonstrez acest lucru!
Pe 6 aprilie, la Centrul de Instruire pentru Tancuri și Auto, erau planificate mai multe activități, dar am vrut să asist neapărat la exercițiul de conducere pentru brevetarea mecanicilor conductori pe TAB și Piranha, deși, la Bascov, se afla în derulare o tragere cu armamentul de pe tanc, cu mitraliera și cu țeava introdusă. În paralel, în sălile de specialitate, se făcea instrucție tactică. Hărți, creioane colorate, echere, șabloane, pumni sprijiniți pe marginea băncii și multe idei mulate pe un scenariu din fericire fictiv.
Am mers vreo 300 de metri până în poligonul redus care are toate facilitățile prevăzute în FT-12, un regulament cu instrucțiuni pentru conducerea blindatelor pe șenile și a tractoarelor de artilerie. Domnul locotenent-colonel Florin Badea, instructor superior și șef catedră Cursuri specializare nivel, mi-a oferit toate detaliile despre brevetarea militarilor pe diferite tipuri de tehnică blindată, pe roți și pe șenile, cu exercițiile adiacente specifice. „Avem aici toate elementele prevăzute în regulament: itinerare cu un grad ridicat de dificultate în conducere, obstacole naturale și artificiale, teren frământat, rampe, pante, chiar și semafoare. Activitățile se desfășoară astfel în condiții optime, iar cursanții își pot dezvolta aptitudinile și exersa deprinderile.”
Militarii erau grupați și ascultau, înainte de testare, ultimele sfaturi venite din partea instructorilor de pe TAB și Piranha. Aceștia din urmă veniseră cu mașinile de luptă de la Craiova. Am vorbit preț de câteva minute cu ei, încercând să aflu ce contează cel mai mult în exercitarea profesiei lor, concluzii rezultate în urma unor experiențe de cel puțin 10 ani în branșă. „Îți trebuie foarte multă răbdare și calm, dar și o atenție deosebită necesară observării reacțiilor elevilor pe timpul parcurgerii traseelor, cu scopul de a le perfecționa abilitățile. Ne propunem de la bun început să îndeplinim obiectivele stabilite în cadrul ședințelor, însă, este o meserie în care experiența noastră, ca instructori, își spune cuvântul. Ea reprezintă criteriul după care știm unde mai trebuie lucrat în cazul fiecărui cursant în parte pentru perfecționarea deprinderilor. Fie că este tanc sau TAB, fie că este Piranha, avem în față mașini de luptă, mai mult sau mai puțin manevrabile, cu grade de vizibilitate și gabarite diferite. Sunt mașini de luptă care trec prin testele exercițiilor din poligoane sau prin provocările teatrelor de operații. Proba de foc, atât pentru noi, cât și pentru cursanți, o reprezintă examenul final. În funcție de rezultate, ne dăm seama dacă ne-am făcut meseria așa cum trebuie!”
De partea cealaltă, sunt elevii! Fiecare în parte poartă cu sine un bagaj de experiențe în unitățile Armatei române. Sunt tineri, încrezători, dispuși a face față schimbărilor, pentru că cei mai mulți dintre ei vin din arme diferite. Au la activ exerciții, aplicații, misiuni în teatrele de operații, medii pline de provocări. Ei sunt deja profesioniști!
Centrul de Instruire pentru Tancuri și Auto nu este altceva decât o altă aventură pe drumul desăvârșirii carierei. Cei care îi trec pragul sunt conștienți de faptul că totul se face pas cu pas, că nimic nu pică de sus și că trebuie să muncești mult pentru a obține ceva. E nevoie de pasiune, dedicație și perseverență, pentru că drumul nu este întotdeauna lin, mai are și asperități! E adevărat că viața de zi cu zi te călește fizic și te întărește psihic, dar educația te șlefuiește! În fiecare dintre noi există un diamant care abia așteaptă să iasă la lumină și să strălucească. Profesorul îți deschide poarta pe care, însă, tu trebuie să intri singur. Așa că… Trăiește ca și cum ai muri mâine, dar învață ca și cum ai trăi veșnic.

 

cap de pagina

Un moment în goana generațiilor6 aprilie a fost o zi pe care am dedicat-o în întregime investigației jurnalistice pe terenul, mai mult sau mai puțin frământat, al învățământului militar. Motivele unui astfel de demers au fost la început subiective, fiind un domeniu pe care nu prea l-am încercat în ultima vreme. Și nu pentru că zona nu ar fi prezentat interes, dar am considerat că un LFX în desfășurare este mult mai spectaculos, lăsând astfel pe un plan secund tot ceea ce a ținut de activitatea didactică din sistemul militar. Însă, după o analiză cu caracter introspectiv, finalizată cu o mea culpa demnă de toată lauda, mi-am modificat atitudinea vis-a-vis de fenomenul pedagogic și am părăsit aria egocentrică a subiectivismului. Mi-am stabilit astfel ținte clare și precise, necesare și suficiente elaborării unor concluzii obiective despre tot ceea ce este specific activității din spatele catedrei.

Sisteme de evacuare a răniților din medii contaminate CBR și TICAcest sistem, SERCONT pe numele lui, a fost dezvoltat pornind de la misiunile Armatei României în teatrele de operații și pericolele cu care se pot confrunta militarii noștri. Este un concept 100% românesc, gândit și proiectat în curtea Centrului de Cercetare Științifică pentru Apărare CBRN și Ecologie de către maiorul dr.ing. Ciprian Său, șef laborator Echipamente de Protecție CBRN.

Prima platformă subacvatică româneascăO echipă de specialiști ai Centrului de Cercetare Științifică pentru Forțele
Navale, din cadrul Agenției de Cercetare pentru Tehnică și Tehnologii Militare, a prezentat joi, 6 august, la sediul din municipiul Constanța, principalele realizări în domeniu.

 


 


COPYRIGHT:
este autorizată orice reproducere, fără a percepe taxe, cu condiția indicării cu exactitate a numărului și a datei apariției publicației.
OPINIILE ȘI PĂRERILE
exprimate în articolele publicate sub semnătura autorilor au caracter strict personal și nu angajează în vreun fel răspunderea EDITORULUI sau a REDACŢIEI.
Web design ltc Ion Papaleț